Caledar

M D W D V Z Z

Translate to:

*Jaarverslag 2014

In februari hebben wij van een school in Zuidermeer een grote donatie van schoolmeubilair mogen ontvangen! Uiteraard hebben we dit meteen voor Probistip kunnen bestemmen.

In de maanden april en mei hebben we weer een aantal folklore-dansactiviteiten georganiseerd, zoals een Internationale dansinstuif o.l.v. “DJ” Frida Noordegraaf en een Bulgaarse dansdag o.l.v. Nikolaj Cvetkov uit Bulgarije,.

Eveneens in mei hebben wij weer de (inmiddels) traditionele Garageverkoop bij Peter en Maria in Hem gehouden. Deze dag werd opgevrolijkt door 2 Turkse muzikanten, die het publiek moesten lokken met hun oosterse klanken! Al deze voorjaarsactiviteiten hebben een mooi bedrag opgeleverd voor de stichtingskas!

Ook in mei hebben wij weer een transport kunnen verzorgen. Met dit transport kon (eindelijk) het schoolmeubilair  mee en weer flink wat kleding, die zoals altijd, voor ons verdeeld werd door het Rode Kruis, maar ook persoonlijk door mw. Milevka Zdravkovska, die een mooi aantal dozen kleding heeft kunnen verdelen aan gepensioneerden, die ook vaak, helaas, erg weinig te besteden hebben!

In juli is Jessica met de volksdansgroep “De Meerse Hoppers” door Macedonië gereisd en deze groep heeft o.a. een optreden gegeven in het Instituut in Demir Kapija, zeer tot plezier van de gehandicapten, die meeklapten en “dansten”, maar ook het personeel en de directie hebben met volle teugen genoten van onze Nederlandse dansen! Na een prachtige week (met vele optredens) werden de overgebleven denars in de stichtingskas gedoneerd!                                      “Meerse Hoppers”: bedankt!

In september kreeg onze stichting in totaal 17 elektrisch verstelbare bedden gedoneerd van verzorgingshuis “Avondlicht” in Hoorn. Het had weer heel wat voeten in de aarde voordat het transport geregeld kon worden, maar op 12 november zijn de bedden naar het Geriatrisch Instituut in Skopje getransporteerd, evenals een mooie hoeveelheid kleding naar st. Sao Roma in Stip.

In oktober vierden Maria en Peter hun “samen-110”  jaar met een gezellig feest, waarbij de gulle giften bestemd waren voor st. Hulp-Macedonië. Hartelijk dank!

Enkele weken geleden hebben wij contact gelegd met mw. Mira Mileska, die op eigen kracht al heel wat hulpgoederen heeft gezonden naar Ohrid. Op dit moment heeft zij 2e hands-schoolmeubilair ingezameld en zij heeft ons gevraagd, of wij onze krachten konden bundelen, waardoor hulp effectiever geboden kan worden. Wij zijn hiermee akkoord gegaan, zodat we aankomend jaar een (klein) project gaan doen met een school in Ohrid, die dit meubilair gaat ontvangen. Maar: er is nog niet voldoende! Weet u, of kent u een school, die het meubilair gaat vervangen? Wij nemen het graag in ontvangst om het een tweede leven in Ohrid te geven!

In november was het weer tijd voor ons jaarlijkse grote evenement, het Macedonisch dansweekend, dat ook dit jaar weer heel succesvol en gezellig is geweest.  Met veel dank aan Paul Mulders als dansdocent en Wim Zuiderwijk op de tapanbegeleiding voor de moeilijke maatsoorten! Maar zonder handige en hard-werkende  vrijwilligers zou dit weekend niet zo geweldig zijn verlopen:     Ruurd  en Karel: super-bedankt!!

Onze stichting kan niet adequaat werken zonder hulp van velen, die wij dan ook van harte willen bedanken.

In het bijzonder willen wij bedanken:

Dhr. Aad van der Heijden, voor het ter beschikking stellen van opslagruimte. Huize “Avondlicht” voor de donatie van bedden De Groene Cirkel en stichting Netwerk voor de donatie van kleding Transportbedrijf Boekestijn voor de goede en betrouwbare verzorging van onze transporten. Het UMCG te Groningen voor de donatie van medische artikelen. Alle particulieren, die kleding aan onze stichting doneren

En tot slot nog leuk en interessant nieuws: de Rode Kruisafdeling in Zeewolde leeft altijd erg met onze stichting mee en heeft vorig jaar 300 knuffels ingezameld voor Macedonië, die inmiddels hun weg hebben gevonden! Ook is er vorig jaar een medewerkster naar Ohrid met vakantie geweest,  heeft via onze contacten, het Rode Kruis aldaar bezocht en uit dit bezoek voortvloeiend,  is er een Nederlandse ambulance beschikbaar gesteld, die in het voorjaar van 2015 afgeleverd gaat worden. Maar: er is nog wel geld nodig, om deze geweldige actie te voltooien. Dit wordt o.a. ingezameld door een benefiet-diner, waarvoor in de bijlage meer informatie te vinden is. Ook Zeewolde: heel hartelijk dank voor dit geweldig initiatief!

Rest ons nog , u allen heel mooie, sfeervolle Kerstdagen toe te wensen en natuurlijk een goed en vooral gezond 2015.

Met hartelijke groet namens de medewerkers van stichting Hulp-Macedonië

Slavica Buitendijk

Jessica en Raymond Gottenbos